رستم فیروززاده
تماس با من
پروفایل من
آرشیو وبلاگ
      آموزش زبان ویژوال بیسیک (برنامه نویسی Visual Basic)
شی ء Resource نویسنده: رستم فیروززاده - سه‌شنبه ٢٦ خرداد ۱۳۸۸

شی ء Resource""

 

اطلاعاتی در زمینه Resource

 

ریسورس چیست؟

 

هر برنامه نویس برای ایجاد بعضی برنامه های سیستمی نیاز به ارتباط تنگاتنگ با فایلهای غیر سیستمی دارد. که برای ارتباط با فایلهای غیر سیستمی باید آنها را در پوشه هایی مجزا قرار دهد تا بتواند توسط کد نویسی به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند. این کار به جهت اینکه آدرس فایل منظور را دقیقا مطالبه می کند ، در صورت حذف شدن فایل، برنامه دچار مشکل می شود.

کار ریسورس دقیقا جلوگیری از حذف عمد یا غیر عمد فایلهای مرتبط با نرم افزار می باشد تا برنامه کارایی مفید خود را از دست ندهد.


شی ء Resource""

 

اطلاعاتی در زمینه Resource

 

ریسورس چیست؟

 

هر برنامه نویس برای ایجاد بعضی برنامه های سیستمی نیاز به ارتباط تنگاتنگ با فایلهای غیر سیستمی دارد. که برای ارتباط با فایلهای غیر سیستمی باید آنها را در پوشه هایی مجزا قرار دهد تا بتواند توسط کد نویسی به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند. این کار به جهت اینکه آدرس فایل منظور را دقیقا مطالبه می کند ، در صورت حذف شدن فایل، برنامه دچار مشکل می شود.

کار ریسورس دقیقا جلوگیری از حذف عمد یا غیر عمد فایلهای مرتبط با نرم افزار می باشد تا برنامه کارایی مفید خود را از دست ندهد.

 

مشخصه  ریسورس:

 ریسورس در همه زبانهای برنامه نویس همسطح و بالاتر وجود دارد.

شیء ریسورس در  VB 6.0  میتواند انواع فایلها چون آیکون (Icon) ، عکس (Bitmap) ، کرسر (Cursor) ، فایلهای متنی (TXT)، فایلهای صوتی (Wave)، فایلهای صوتی تصویری(AVI) و ... را پشتیبانی کند و این ویژگی آن، از نرم افزار های هم سطح خود پیوسته راحت تر و ساده تر است و در عین سادگی کارایی مناسب تر را ایفا می کند.

 

  *** ریسورس در VB 6.0 همسطح VB 9.0 فایلها را می پذیرد ولی ارتباط با فایلهای آن در برنامه

        به جهت کد نویسی کمی دشوار است.***

 

استفاده از شی ء ریسورس در VB 6.0

 

ایجاد ریسورس برای برنامه:

برای ایجاد شیء ریسورس در برنامه کافیست از منوی Add-Ins گزینه Add-In Manager را کلیک کرده و پس از نمایان شدن پنجره ای با همین نام گزینه VB 6 Resource Editor را انتخاب و

گزینه های Loaded/Unloaded و Load on Startup را ازقسمت Load Behavior فعال کنید.

و کلید Ok  را از پنجره مذکور کلیک کنید. با این اعمال، شیء ریسورس در نوار ابزار استاندارد برنامه

پدیدار می شود. (آیکون آن سبز رنگ و بهمراه  بردن اشاره گر ماوس بر روی آن کادر زرد رنگ با مضمون VB Resource Editor نمایان می گردد.)

با کلیک کردن بر روی کلید ریسورس از نوار ابزار استاندارد پنجره ای با مضمون VB Resource Editor نمایان می شود. برای الحاق آن به برنامه کافیست کلید Save از نوار ابزار همین پنجره را کلیک کنیم.

*** توجه داشته باشید، در جایی ذخیره کنید که قرار است پروژه شما ذخیره شود.***

 

ابزار شیء ریسورس:

 

1)                                     String Table                             

               * توسط این گزینه می توان به شیء، رشته های متعدد وارد کرد و در صورت لزوم در

هر مکان از برنامه آن را فراخوانی کرد. اغلب برای آیتم منو ها و جایگزین با رشته های پرتکرار در برنامه استفاده می شود.            

 

2)                                     Add Cursor

              * به سبب این گزینه می توان به شیء فایل کرسر اضاف کرد و در صورت لزوم جهت  تغییر آیکون اشاره گر ماوس از آن استفاده نمود.

 

3)                                     Add Icon

              * این گزینه به شیء، آیکون اضاف می کند تا بتوان در صورت احتیاج از آن آیکون ها در برنامه استفاده کرد.

 

4)                                     Add Bitmap

          * به شیء تصویر گرافیکی از قالب bmp وارد می کند.

 

5)                                     Add Custom Resource

         * فایلهای غیر را به شیء اضاف می کند.

 

ایجاد String Table  برای شیء و استفاده از آن در برنامه :

جهت این عمل از نوار ابزار پنجره VB Resource Editor کلید Edit String Tables را کلیک کنید تا با پنجره ای همنام مواجه شوید...

این پنجره هم ، نوار ابزاری دارا می باشد که کلیدهای گزینه های محوله به String Table را دارا می باشد.

در پایین نوار ابزار دو ستون پدیدار است. که یکی ID (شماره ریسورس) و دیگری زبان رشته را تعیین می کند. که در قسمت ID اعدادی به ترتیب هر ردیف به صورت خود کار ایجاد می شود که پیش فرض آن از 101   شروع می شود.

برای ایجاد رشته در جدول در کادر خالی مقابل شماره (ID) دو بار کلیک کنید یا کلید F2 را فشار دهید تا آماده ویرایش شود؛ هم اکنون می توان متنی را در آن تایپ یا از جایی کپی کرد.

برای ایجاد یک رشته دیگر در جدول از اولین کلید نوار ابزار بمضمون Insert New Row  استفاده

می شود.

 

فراخوانی رشته ازString Table

برای این منظور ویژوال بیسیک 6 تابعی دارد با عنوان LoadResString که

ساختار آن :

LoadResString(id As Long) As String

می باشد.

این تابع یک آرگومان با نام id را داراست که همان شماره (ID) درون شیء ریسورس از String Table را می پذیرد. و مقدار برگشتی آن یک رشته متناسب با رشته جای داده شده در String Table می باشد.

 

مثال:

در شمارگان 101 تا 108 چنین رشته هایی را قرار داده ایم.

Id

Farsi

101

Now Time Is:

102

Now Date Is:

103

My Name Is:

104

My Family Name Is:

105

My Company Name Is:

106

Rostam

107

Firozzadeh

108

Avang JustSystem

 

حال پس از ذخیره سازی شیء ریسورس می خواهیم رشته ها را از جدول رشته ها در برنامه مان فراخوانی کنیم.

 

فرم اصلی برنامه را کلیک کرده و یک شیء تایمر در آن قرار می دهیم.

شیء تایمر در هر هزارم ثانیه برابر 1  از Interval خود دستورات را اجرا می کند.

برای اینکه دستورات ما در هر 2 ثانیه اجرا شود خصوصیت Interval از این شیء را برابر 2000  ست می کنیم . پس از این برروی شیء تایمر دو بار کلیک می کنیم تا وارد ماجول کد و رویداد Timer از این شیء شویم. به قصد نمایش رشته های String Table این دستور را وارد این رویداد می کنیم:

 

کد ١

Static I As Byte

Dim mStr As String

I = I + 1

Select Case I

Case 1

mStr = LoadResString(101) + Space(1) & Time

Case 2

mStr = LoadResString(102) + Space(1) & Date

Case 3

mStr = LoadResString(103) + Space(1) + LoadResString(106)

Case 4

mStr = LoadResString(104) + Space(1) + LoadResString(107)

Case 5

mStr = LoadResString(105) + Space(1) + LoadResString(108)

I = 0

End Select

Me.Caption = "(( " + mStr + " ))"

 

در عنوان فرم نمایش داده می شود و پس از اتمام چرخش دو mStr ثانیه رشته های ایجاد شده در متغیر2 بتر تیب هر باره از نو سر گرفته می شود.

جهت ایجاد رقم تصاعدی Byte و با نوع داده Static از نوع I  همانطور که دیدید در دستور بالا از متغیر استفاده شده  ثانیه با یک عدد بیش از 2 در هر I ایجاد شده که برابر با ست شدن متغیر String و نوع داده mStr و یک متغیر با نام  عدد قبلی تغییر مقدار داده و در عنوان فرم نمایش داده می شود.

 

 

کد2

'______________________________________________________________

Static I As Byte

Dim mStr(1) As String, N As  Byte

I = I + 1

Select Case I

Case 1

N = 101

mStr(0) = Time

Case 2

N = 102

mStr(0) = Date

Case 3

N  = 103

mStr(0) = LoadResString(106)

Case 4

N  = 104

mStr(0) = LoadResString(107)

Case 5

N  = 105

mStr(0) = LoadResString(108)

I = 0

End Select

mStr(1) = LoadResString(N) + Space(1) + mStr(0)

Me.Caption = "(( " + mStr(1) + " ))"

'______________________________________________________________

 

تایپ کرده و String Table شما می توانید به جای نامهای وارد شده نام های دلخواه خود را در

. از برنامه خود لذت ببرید F5 با زدن کلید

 

تا بعد...

  نظرات ()
مطالب اخیر کانال تلگرام وبلاگ ایجاد Local Database برای پروژه و بکارگیری آن ( بصورت ویزاردی) Snippet و استفاده آن در VS دانلود نرم افزار Trust Information آشنایی با خصوصیات پروژه Project Properties ایده های شما در حیطه نرم افزار رایانه Object Browser ایجاد پروژه جدید در میحط VS 2008 بکار گیری متغیر ها در VB 9.0 آشنایی با محیط ویژوال استادیو 2008
کلمات کلیدی وبلاگ api (۱) components information (۱) convert functions (۱) create project (۱) download trust information (۱) local database (۱) object browser (۱) select case (۱) snippet (۱) vb 90 (۱) wizard local database (۱) ارایه ها (۱) ارتباط با پایگاه داده (۱) ایجاد پروژه جدید با vb (۱) پایگاه داده (۱) تابع (٢) تابع جعبه پیام (۱) تاریخ (۱) تبدیل نوع داده (۱) تلگرام (۱) توابعمرتبط با رشته (۱) تولید نرم افزار با ایده شما (۱) حلقه ها (۱) دانلود (۱) دانلود نرم افزار trust information (۱) دستور enum (۱) دستور with (۱) رابط کاربری برنامه نویس (۱) ریسورس (۱) زمان (۱) نرم افزار trust information (۱) ویژوال بیسیک 2008 (۱) کانال (۱)
دوستان من تولید نرم افزار از ایده های بکر شما دانلود نرم افزار Snippet Maker 2.0 Download Visual Studio SQL and XML Tutorial Quick Learn ايجاد حساب هاي كاربري براي برنامه نسخه آزمایشی نرم افزار ساخت فایل adm پرسش و پاسخ کانال تلگرام این وبلاگ ارتباط با نویسنده وبلاگ در تلگرام پرتال زیگور طراح قالب